MEGBÍZÓ: KÖRÖSSZEGAPÁTI ROMÁN KISEBBSÉGI ÖNKORMÁNYZAT
TERVEZÕ: AKROTÉRA KFT. 2013 Pomáz Ady E. u. 7.
ÉPÍTÉSZET: ANDRÉKA ISTVÁN
STATIKA: VARGA ISTVÁN BAUPLAN KKt.
A XIX. század elsõ évtizedében épült egyhajós teremtemplom keleti végén félköríves apszissal zárul, nyugati oldalán a hajóhoz kapcsolódik a templomtorony. A sávalap és a falszerkezet régi típusú nagyméretû téglából épült, a fogópáros ácsolt tetõszerkezet alumínium lemezfedésû.
A templomot többször felújították, a XIX. század végén a zsindelytetõt lemezfedésre cserélték. A templomtorony 1932-ben viharkárokat szenvedett, 1956-ban építették újjá. 1973-ban a homlokzatot felújították és beltéri festés készült. A legutóbbi felújítási munkálatok 1997-ben kezdõdtek el és 2002-ben fejezõdtek be. Ekkor került sor a tetõszerkezet teljes felújítására, valamint a belsõ és külsõ falfestésekre.
A teremtemplom hajójának párkány alatti részein az ablakoknál repedések vannak, a hajó falazata a párkány alatti részeken kifele hasasodik. Felmenõ szerkezet nagyméretû téglából épült. A falakon tapasztalható repedések nem folytatódnak a lábazatban.
Hosszú idõ folyamán történt differenciált alakváltozások, valamint szerkezeti hiányosságok - felsõ koszorúk hiánya - miatt keletkeztek repedések és a falazat felsõ síkban történõ kihajlása.
A tetõszerkezet a fõállásoknál fiókgerendás, függesztõ oszlopos, középszelemenes, ferdetámaszos, fogópáros szerkezetû. A romonádok 2 db ívesen kivágott deszkából készültek.
A tetõszerkezet mellékállásaiban sem függesztõ oszlop, sem fogópár nem lett beépítve.
A falazatot koszorúgerenda nem fogja össze. Az alacsony hajlásszögû tetõszerkezet a faltesteket kifele nyomja, amely miatt elsõsorban a fal felsõ szintjén károsodások keletkeztek.
Meg kellett erõsíteni a mellékállásokat, hogy a tetõ súlyából eredõ erõ a falazat külsõ síkjától beljebb kerüljön. Ezért, az összes mellékállásnál 15/7,5 cm méretû fogópárok készültek, melyeket M16-as csavarral kellett összefogni. A mellékállásoknál a szarufát és a romonádokat 2x3 db 20/5 cm méretû pallókkal kellett összefogni, melyeket 3x2db M20-as csavarral lett rögzíteni. A talpszelemen megerõsítése L80x80x8 acélszelvénnyel és horgony csavarokkal készült.